söndag 7 juni 2009

Lidköpings Trädgårdsförening har varit på resa....

till Klöva skogsträdgård vid Idefjorden norr om Strömstad.
Vi möttes av Bengt Gustavsson, ägare o skapare av en rhododendrondal i en ravin i den ursvenska blåbärsskogen.
Här korsar Bengt fram nya hybrider o försöker få fram sorter som ska blomma senare under året för o sprida blomningstiden.
Han jobbar också mycket med vacker årstillväxt o knoppsättning.
På senare år har han även börjat komplettera med woodland-växter av lite mer sällsynt slag.....
Efter intressanta rundturer o förmiddagsfika under valnötsträdet reste vi tillbaka mot Uddevalla o in på små slingriga grusvägar där vi så småningom hamnade hos två bröder Gustavsson
med varsina mycket olika trädgårdar.....
Stig o Kicki har en rosenträdgård som är mycket smakfullt uppbyggd medan Roland o Sylvia satsar på frösådd av mycket sällsynta växter.
Tyvärr har jag inte hittat deras hemsida!
Jag är lite knäpp på så vis att när jag blir riktigt betagen har jag svårt att hinna fota skönheterna.... så på den ursnygga grön-bruna aklejan o klematisen med bruna ludna knoppar har jag inte ens bilder!
Men jag ser dem på mina näthinnor.... o jag vet var de växer,
så passa dig Roland ;-)
Härlig kontrast o mycket trevligt bemötande i båda trädgårdarna.
Båda säljer av sitt överflöd o här skulle jag lätt kunnat göra av med en månadslön eller två!
Tyvärr gick tiden allt för fort o vi fick pallra oss vidare till de väntande räkmackorna på Gustavsbergs vandrarhem o badhotell, som ligger vid Uddevallas lilla riviera... Sen gjorde det inte så mycket att regnet började falla när vi var klara med mackorna o vår trevliga chaufför Kjell Ahlen styrde mot Lidköing igen... men väl på hemmaplan rådde torkan.

5 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse att besöka den blåbärsskogen :)och visst blir man sugen på att spendera sin månadslön på överskottet från den underbara trädgården! Tur att man kan hejda sig ibland.
    Tack för visningen!
    Ha en fin vecka! /Bea

    SvaraRadera
  2. OOOJ tur att jag inte var där fast jag kulle verkligen vilja stiga in i en rhododendron trädgård. Men jag skulle bli alldelens sjuk av ha begär.
    Min akleja har jag frösått och den blommar för första gpången iår. Jag blev riktigt glad när jag upptäckte det nu i helgen när vi kom ut till sommarstället. Den är ju lite annorlunda.
    Vilken trädgård de verkar ha de som har rosenträdgården .

    Kobrakallan lite exotisk växt. Jag har en som jag fick av en trädgårdsbesökare förra året och den har börjat visa sig men jag vet ju inte om och när det blir några blommor.
    Och hur den ser ut. Det finns ju olika sorter.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Trevlig tur du har haft!
    vi är på plats nu , hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera
  4. Trevlig utflykt. Visst glömmer man bort att fotografera när det finns mycket att se.
    Förstår att det är lätt att lägga mycket pengar på växter när trädgården är så fin.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Ja! Det är ju min gamle bekanting och granne som utvecklat sin trädgård! När jag flyttade därifrån 1987 hade Bengt just börjat intressera sig för träd och buskar och hade planterat några magnolior som skulle kunna klara sig i detta något bistra klimat. Så kul att se hans trädgård dyka upp på detta sätt!

    SvaraRadera