fredag 29 januari 2010

Piondrömmar....

Först ut är bondpionen....
Den fanns här när jag flyttade hit.
I två exemplar ;-)
Har flyttat den ena som höll på o kvävas av såpnejlikor.....
En Maxima har flyttat med mig från mormorsrabatter
till radhusträdgården o nu hit o sattes i höstas i det jag kallar pionrabatten.
Gul låg buskpion köpt av Herman Krupke på Trädgårdsmässan på Liseberg -06.....
Fick sin plats i gul-orange-röda rabatten vid lilla muren,
har ett otroligt vackert bladutspring.
Visade sig ha en kompis med sig.....
......som fått namnet Herman ;-)
Alla övriga bilder är på pioner som fanns på olika ställen i trädgården
o som nu flyttat till pionrabatten.
Men jag ångrar nästan det nu,
tror de har pionrost o kommer smitta ner mina nyförvärv.....

Fler pioner kan ni se om ni följer länken till Trädgårdsbloggar.........
Den finns i klematisbilden i högerkanten.

4 kommentarer:

  1. Åh vilka läckra pioner du har! Det är något visst med just pioner jag vet inte riktigt vad, men man blir så lycklig när de första slår ut. Kanske är det att de står i knopp rätt länge och att det är så underbart med sådana färgbomber så tidigt på våren.
    Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  2. Vackra! Det är något speciellt med pioner. Jag gillar de enkla bäst, men de är svåra att få tag i tycker jag. Kom just på att jag ingen bondpion har!! Måste införskaffas i år.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara pionkarameller! Vi är också piongalningar och handlar ofta av Krupkes. Din gula ser ut som en Alice Harding - som vi köpt av dem - den är sagolik.

    Det där med pionrost... har hört sägas att den försvinner om man glesar ut lite mellan plantorna. Har dock ingen aning om det kan vara sant!

    SvaraRadera
  4. Tror att det är just pioner som jag mest längtar efter och känner att jag inte kan ha. Kan inte bestämma mig för vilken som är finast oftast är det den som jag tittar på...

    SvaraRadera