söndag 26 september 2010

Har jobbat i helgen…


måndag, september 22nd, 2008

o varit med `min´ vårdtagare på besök hos släkten. Att vara personlig assistent har sina ljusa stunder!

Vi gästade ett trädgårdsintresserat par o samtalsämnet var ju ganska givet

Det blev trädgårdsrunda med koll i rabatterna o sen kom spaden fram! Upp åkte nävor, iris, brudbröd, plymspirea, gullregn, jätterams, kaukasiskt fetblad o mosters blåblommande stenpartiväxt som vi inte vet namnet på o en bit av en forsythiarot….

Hjälp! Tur att jag var ledig idag så jag kunnat kruka en del o plantera resten. Tulpanoschersminrabatten blev det inte så mycket gjort i, bara åtta grästorvor ner till `åkern´. Högaperennrabattenvidvägen behövde breddas så jag kunde plantera lite av allt det fådda, så det blev ytterligare en kärra till vallarna.

Men jag har rört o tappat min honung, målat mina matningslådor på insidan en första omgång o tvättat en omgång tvätt. Så nu får det bli sängen så jag orkar var alert på jobbet imorgon.



Posted in Uncategorized
Edit
10 Comments »



Tredje `rabatten´ på g….

lördag, september 20th, 2008

o när jag grävde nummer två träffade jag på en liten padda. Funderade ett tag på att kyssa honom o hoppas på att han kunde gräva, men med min förmåga att hitta `prinsar´ hade han nog bara haft utseendet kvar!

Jobbarhelg=ingen grävning!

Bild på `prinsen´



http://www.alltomtradgard.se/min-sida/NINAHL/blog/entry/view/?id=1179&blog-id=345



Ha det bra



Posted in Uncategorized
Edit
7 Comments »



Ytterligare en liten rabatt…

fredag, september 12th, 2008

istället för o göra klart nåt av allt det jag påbörjat. Behövde flytta mina balkan-malvor som äntligen satt lite fart o närmar sig metern på höjden. Får hoppas de överlever flytten!

Har gjort början till en ny rabatt med lite högre perenner uppe vid vägen. Hoppas de ska ge lite insynsskydd o dämpa trafikbullret.

Var ju i Enköping i lördags o blev inspirerad av Drömparken. Så här kommer det att växa tre sorters rosenflockel, tuvtåtel `Transparant´, en svart iris o sen velar jag mellan kameleontblad o nävor som underplantering….

Egentligen borde jag sätta mig o göra en plan! Men det är sånt jag brukar ägna mig åt vintertid! Jag får väl möblera om om det inte blir bra.

Jag var på Lidens o skulle bara köpa några säckar rosjord.

Men så sprang jag på Lennart o strax hade han fått en beställning på en massa växter från min önskelista…. o så visade han på en massa fina plantor…. o ett blåregn med nedsatt pris som var flera meter…

När jag lastat in en del av de första frestelserna jag fallit för sprang jag på honom igen o så blev det ett silverax `Brunette´ o en grekisk vädd med en liten vit prick…

Till slut lyckades jag fly därifrån!

Men mycket grävning blir det i helgen….



Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



Klåfingrig….

fredag, september 5th, 2008

som jag är kunde jag inte låta bli o testa Christers nya lilla karta som visar varifrån folk som läser bloggen kommer! Höll på o sluta med att jag aldrig kom ur programmet igen! Försökte stänga av datorn för att komma loss men den ställde sig bara i viloläge o när jag satte på den igen så stog den bara o brumma…. Ikväll lyckades jag dock komma ur eländet, jag skall aldrig mer försöka lägga skojiga saker till min blogg! Ni får nöja er med bara tråkiga mig! Idag har jag haft hjälp av en av mina biodlarvänner med att ta hand om honungsramarna, nu ska de bara torka så vattenhalten blir OK, sen ska jag slunga igen. Efter det har jag ägnat mig åt såpnejlikerotsutrotningen! Ett segt o långsamt jobb!

Sist jag höll på så lyckades jag först göra sönder min grep på ett askskott som växte bland rötterna!

Tog då min gödselgrep o fortsatte en stund till. Lyckades sätta en av tenarna i ett av hålen på Foppa-toffeln! Där innanför var en av mina tår, som fick sig en törn. Så nu har jag ont när jag går för länge….

Har köpt en ny grep, Fiskars ergonomiska, men den blir aldrig så bra som min gamla invanda!

Har i alla fall lagt på ett lager med tidningar o markduk i ett hörn

! Har skurit ut för kaprifolen o satt sockerdruvan som jag fått av Marina i Hällekis i ett annat hål. Får fortsätta med resten på måndag då jag är ledig igen. Det växer en Flammentanz sen förut på den väggen, ska inte sätta något mer i denna hörnan förrän jag sett hur det går för den stackars kaprifolen som jag klippt ner till grunden.

Men min tanke är ju att få ett skyddat hörn o sitta o sola i…..

Nu ska jag försöka komma i säng, ska vara i Götene klockan 07.15 i morgon bitti för vidare befordran till Enköping!



Posted in Uncategorized
Edit
7 Comments »



Växtmarknader….

onsdag, september 3rd, 2008

Har idag varit på två olika slags växtmarknader, först en sväng över torget på väg till en sen lunch på Larssons Skafferi. Där hittade jag spindelvävstaklök, kinesisk riddarsporre, både blå o en jättesöt vit med små gröna prickaqr på kronbladen. Kameleontblad, en trefärgad marktäckare där tom rötterna som stack ut ur krukorna hade bildat nya skott. O någon slags orange kolv med dagliljelika blad som mannen som sålde o hade sått? satt? dem inte kom ihåg vad de hette efter en lång dag på torget.

Med fullastade kassar fortsatte jag över torget o tvärnitade vid ett annat stånd där de sålde newbiscus! En ny sorts härdig hibiscus med tefatsstora rosa blommor som ska tåla -25 grader!

På kvällen efter jobbet skulle jag på Lidköpings trädgårdsförenings växtmarknad. Eftersom jag gjort slut på alla kontanter svängde jag in på Netto på vägen dit.

Kom ut med två jättefina vita ljung o en påse vitblommande lökar…..

På växtmarknaden var det först tipspromenad, lottförsäljning o sen försäljning av de skänkta växterna, de mer vanliga för 10 kronor plantan o de lite mer sällsynta 20 kronor….

Köpte växter för 200, lotter för 40 där jag vann en ros o en sköldbräcka, plus att jag kom tvåa på tipspromenaden o vann ca en liter björnbär som är jättegoda. Fick löfte om att komma o gräva upp några plantor av dem när jag ville. O det vill jag!

Så det får man väl säga har varit en givande dag?

Tur att jag är ledig i morgon, fick semester på fredag o lördag så jag har en chans o ta hand om dessa växter. Får bli några nya rabatter….

Men på lördag ska jag åka med Skaraborgs Trädgårdsförbund till Enköping o titta på parker…

där lär det vara växtförsäljning också…. ))



Posted in Uncategorized
Edit
6 Comments »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar