söndag 26 september 2010

« Older EntriesNattlig överraskning…..


söndag, november 30th, 2008

Tack snälla Rihane det var en glad överraskning o läsa ditt meddelande.



Jag ska fundera lite på vilka jag ska sända den vidare till, många har ju fått den redan så det kan ju vara roligt o hitta några som den inte nått ännu….



Återkommer till detta imorgon hoppas jag.



Jobbar lite oregelbundet just nu o vet sällan hur jag disponerar min tid….

























De som får utmärkelsen kan kopiera reglerna och Awarden.



1. Din uppgift blir nu att själv nominera 5 andra bloggar som du själv uppskattar.

2. De som mottagit awarden, och vill skicka vidare, skall lägga upp en bild på den.

3. Länka till bloggen du fick den ifrån.

4. Ge den vidare till fem andra bloggare & länka till deras sidor.

5. Lämna ett meddelande i deras bloggar, så att de vet att de fått awarden.







Men jag får som sagt sova på saken…







Posted in Uncategorized
Edit
2 Comments »



Utmanad….

torsdag, november 27th, 2008

Ja, för mig ligger utmaningen inte så mycket i detta att berätta sju saker om mig själv, som att kunna lära mig göra länkar…..



Men kunde Susie så ska väl jag kunna… eller….







Regler:

- Länka den som utmanat dig och lägg in dessa regler på din blogg.

- Berätta sju saker om dig själv, både vardagliga och knäppa.

- Utmana sju stycken i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länka till dem.

- Låt dem få veta att de blivit utmanade genom att lämna en kommentar i deras blogg.







Sju saker om mig







Jag har svårt att se mig som en del av något större…







Envis, på både gott o ont!







Gillar o påta i jorden, om nu någon skulle ha missat det







Gillar färgerna rött, grått, svart, beige o vitt. Gärna i kombinationer.







Har nedsatt förmåga att känna hunger – glömmer o äta….







Gillar o planera o revidera planerna allteftersom….







Har inga husdjur, men fasaner i trädgården!







Skickar utmaningen till







annikanilsson karin3 Karins lars LindaLunda Vittran Lamas







Detta är också jag! Innan jag började inlägget följde jag utmaningen så långt bakåt jag kunde ta mig…. hamnade bland de nyblivna mammornas gosevärld



Nu ska jag bara kolla om jag lärt mig länka….



Ha dé



o



















Posted in Uncategorized
Edit
9 Comments »



Frosten har bitit ordentligt..

tisdag, november 25th, 2008

o ringblommorna, som blommat träget hela hösten, har fått dödskyssen.















Nu får vi trösta oss med ett annat färgskådespel….



Solnedgången över Kinneviken är vacker nu på vinterkvällarna. Tyvärr klarar jag inte att ta senare på kvällen när färgerna är starkare…. Får låra mig lite mer om min kamera först.















Var glad i morse att jag fått på vinterdäcken, har en liten uppförsbacke innan jag kommer ut på vägen… i morse var det tredje gången gillt. Jag fick backa ner o ta sats men hjulen spann halvvägs upp o så var det att börja om igen!



Jag har varit lat o inte skottat undan snön eftersom det snart ska bli regn o töväder igen.



Men nu ska jag passa på o frosta av frysen för det är -3,4 på utsidan. Då kan jag ha det djupfrysta på trappen medan isen inne tinar! Man vet ju inte när nästa köldknäpp kommer…



Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Ja, nu är de framrotade…

lördag, november 22nd, 2008

vinterdäcken alltså. Var ute o for på sommardäck igår o det var inget nöje.



Skulle vara i Vassbotten kl 16 på ett möte, hade bestämt åka 14 för ha gott om tid. Kallelsen innehöll en karta med vägbeskrivning. den hade jag lagt `på ett särskilt ställe´, 14.30 gav jag upp letandet o gav mig iväg….



Visste ju att det låg utefter Göta Kanal i Töreboda kommun så om jag åkte till Mariestad, tog vägen mot Töreboda… Innan jag lämnade E20 kom ett trafikmeddelande att det rådde blixthalka på E20 norr om Mariestad! Väl på Törebodavägen låg det massor av snö! Körde max 50 o snön föll… I Töreboda var jag inne i en affär o frågade om vägen… Kör mot Undenäs, Karlsborg… passerade en Volvo herrgårdsvagn som låg tvärs över diket, men där fanns en massa gubbar redan… kröp vidare.. ny korsning, körde mot Undenäs, Karlsborg…. backe upp o backe ner, snön fortsatte falla o så föll mörkret… KARLSBORG stod det på en liten blå skylt! Fick vända, körde tillbaka till korsningen, gick in i Halna bygdegård o frågade, jo jag skulle svängt åt Fägre.



Men…. Sväng inte vid första skylten som det står Vassbacken på, bron är avstängd… Blev ytterligare ca 2 mil innan jag 40 min sen kom fram till mitt möte!



Så på måndag hoppas jag att Ingvar förbarmar sig över mig o däcken!



O var fanns trädgården i detta? Jo, det var trädgårdsföreningens styrelsemöte!



Posted in Uncategorized
Edit
9 Comments »



Nu kommer snön…

onsdag, november 19th, 2008









O jag som inte fått på vinterdäcken ännu! De ligger längst in bakom allt jag flyttat från badrummet, där ska ju taket målas o slipas… Vad trött jag är på o släpa grejor från ett hörn till ett annat varje gång man ska göra nåt!



Min bror, som är en praktisk man, ville komma hit o elda skräpbrasor! Tyvärr, då har jag inte en pryl kvar sen….



Men det vore skönt o sortera upp o planera var de olika sakerna ska ha sin plats! Men det är väl det jag har för gott om. Plats alltså! Vore den mindre så vore jag tvungen o minimera prylarna. Nu kan jag spara alla `bra o ha grejor´!



O var sjutton står snöskrapan o skoveln? Nä, det blir till att göra ett röj!



Posted in Uncategorized
Edit
8 Comments »



Det var någon som kikade in i badrumsfönstret…

fredag, november 14th, 2008

upptäckte jag när jag hade duschat….















Undrar om det är min grävande prins?



Nå den verkar ha det lite kallt… så fort jag fått på mig kläderna blev det en liten räddningsexpedition ner till min lövkompost.



















Där byggde jag ett litet skydd mot fåglar o andra fiender den eventuellt kan råka ut för.



Lite pinnar o grenar som blåst ner från björkarna o lite tistlar….. sen hoppas jag den själv gräver ett bättre vinteride lite längre ner i komposten!







På väg tillbaka in i värmen passade jag på att ta en bild på hur växtlusthuset ser ut med fönstren på plats….















De skulle mått bra av en putsning innan de åkte in i sina hål! Men nu får det vara till våren, då ska de plockas ur igen, skrapas, linoljas o putsas innan jag skruvar in dem igen. Har ju ett antal kvar så jag kan ju göra i ordning några innan o byta ut efterhand….



Men det ska bli kul o planera växterna runt omkring, lutar åt rosor o klematis, kaprifolen får plats på baksidan. Ska passa på o gräva upp den imorgon, det ska ju bli bra väder.



O då ska blåregnet äntligen få komma ner på sin plats… lite sent, men hoppas det klarar sig.



Posted in Uncategorized
Edit
15 Comments »



Färdigbyggt för denna gången…

torsdag, november 13th, 2008

tills jag klarat av snickar-räkningen! Fönstren är insatta tillfälligt, får plocka ut dem igen till våren o skrapa o linolja dem. Men vad snyggt de fick till det! Har inte tänkt på att ta nån bild idag, har burit trädgårdsmöbler o ställt in under tak. O bikupor. O trädgårdsredskap! Tom helvetesmaskinen fick plats! Men nya gräsklipparen står kvar inne i källaren… den är ju inte ens startad ännu.

Nu ska jag fundera ut hur växtligheten runt omkring ska bli…. rosor? klematis? Kan kanske klämma ner kaprifolen jag vill flytta? Många funderingar blir det… Har även fått tagit upp krassen från vresroshäcken o förpassat till komposten. Många frön fanns det, kan bli en himla snygg kompost nästa sommar om det inte blir för hård frost i vinter! Risken för att det kommer krasse i vresrosorna även nästa år får man väl ta! Snyggt var det men kanske inte så bra för återväxten på häcken.

Men en o annan fröplanta av vresrosorna kommer säkert växa upp på slänten mot vägen, jag såg att sorken, eller mullvaden, eller råttorna samlat nypon upp i slänten. Nå, den lär väl bli nerklippt varje år, så den blir knappast till nån hjälp mot buller o damm. Men snyggare än gräs o tistlar lär det ju bli.



Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



Växtlusthus….

tisdag, november 11th, 2008

Visst ligger det bra på tungan? Det var Christer i Falköping som gav mig ordet, han påpekade att det var som ett lusthus i formen. O visst är det så….



Jag köpte en byggsats till en carport på Bauhaus o fraktade hem alldeles själv på en liten lastbil. Väl i Västerplana fick jag hjälp av två vänninor o lasta av, bräda för bräda.



När de rev Hospice Gabriel i Lidköping var jag framme o fick ta så många fönster jag ville. Killarna ville väl bli av med dom för dom hjälpte mig o lasta på en kärra, när jag tyckte det räckte så övertalade de mig att ta några till…. det slutade med att jag har 48 fönster stående under en pressening! Jag kan glasa hela carporten om jag vill















Sonen hjälpte till att plocka upp det översta berglagret,



hoppas kunna ha det som golv i växtlusthuset



Grävt grunden fick jag gjort ganska så snart men sen gick det i stå…. ingen snickare ville åta sig o resa den, jag fick hjälp med att göra en ritning o lämnade in bygglovsansökan…. o sen har jag levt med ett hål i backen i ett par år!















Sedan fyllde vi upp med det gamla cementgolvet



o en del av dräneringsmatrialet frän det gamla garaget som nu blivit badrum



I somras när jag stog o planterade om några av växterna jag fått av snälla forumister så fick jag syn på en annons om en snickare i grannbyn, Medelplana Bygg. Slängde mig på telefon o nu är han här! Fick ju vänta lite men har man väntat två år så går några veckor fort.















Denna sidan vetter mot huset, här har jag tänkt mig att det ska funka som vindskydd mot de värsta vindarna o att jag ska kunna ha en uteplats med lite möbler, krukor…



Hade egentligen velat haft det lite längre ifrån o fått plats med planteringsytor i marken men nu är det grus o det blir nog ganska bra trots allt….



















Denna delen hoppas jag ska funka som växtlusthus, det är bara fönstren som ska skrapas o linoljas o passas in i sina fack…. Tänker behandla med järnvitrol så det blir grått på väggarna.















På baksidan växer det en enbuske, en pil o en ask som jag tagit av o ska hamla….



Några granstubbar står kvar efter granarna som jag tog ner första hösten, veden kom väl till pass när oljan var uppeldad.



Här ska det nog bli woodland allt eftersom….



Men nu skulle jag vilja att de blev klara, har fått första delräkningen o den ger mig gråa hår!



O inte är det läge o sälja lite fonder precis….



NinaVästerplana



Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Testing, testing….

tisdag, november 11th, 2008

Nytt försök, nytt lösenord, nytt huvud…. skulle jag nog behöva!















Hahahar du sett på maken! Jag gjorde nästan som du sa ))



Men dina fina rutor kommer inte upp på min pc! Men jag har nog översatt det rätt nu!



Tack snälla tålmodiga Tesa. Ska genast gå ut o fota mitt växtlusthus o skriva en jubelgnällblogg om detta svindyra bygge!



Kram o puss o helleduttane



Nina







Posted in Uncategorized
Edit
1 Comment »



Bildförsök

tisdag, november 11th, 2008

Snälla rara Tesa ger inte upp, du måste ha en ängels tålamod, eller kanske en honbonnjävels envishet OK, jag gör ett försök att gör som du säger…







www.alltomtradgard.se/_internal/cimg!0/qx5gayyf2mhnp2rpfi10nna7u18u67m







Men inte vet jag om du menade så här…. jag måste nog skaffa åtmindstone silverkonto för att det ska funka, det står inget om bilder när jag skriver…. men jag har i alla fall försökt…. rätt som det är sitter jag på kökssoffan o vill lära mig Tesa…. Ja, det funkar så till vida att man kan kopiera adressen o kommer till bilden men det vore ju kul om den syntes redan i inlägget… detta är inte lätt alltså!



Posted in Uncategorized
Edit
1 Comment »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar