söndag 26 september 2010

« Older EntriesSmultronställen – Kinnekulle


tisdag, januari 27th, 2009









Lite tips om matställen o även några alternativ till boende på Kinnekulle….







Hellekis Säteri och Hellekis Trädgårdscafé är värt en eftermiddag!



















Forshems Gästgiveri serverar mycket goda middagar! Har tyvärr inga bilder hittat i mina album, men vi åker gärna hit om vi ska fira lite extra…. Ser att de även har övernattningsmöjligheter på ett pensionat i Gössäter, vet inget om hundtillgänglighet….







Kinnekullegården har buffé med mycket o god mat… ligger nästan högst upp på berget.















hit åker med förkärlek vi för o äta gott o slippa disk o matlagning. Uteservering sommartid!











Kinnekulle camping har även stugor att hyra….















Från campingen har man utsikt över Kinneviken mot Läckö slott….











där det finns en uteservering……



slottsträdgården kan ju vara värd ett besök, har tyvärr inget foto därifrån!







I närheten finns en stugby o Spikens fiskeläge med rökerier o serveringar i alla prislägen!







På Läckö Kinnekulle kan du kolla lite mer…. o få fler tips…..



O som jag sagt tidigare, i Västerplana står dörren alltid på glänt när jag är hemma…











Posted in Uncategorized
Edit
6 Comments »



Kommer en, kommer flera…..

tisdag, januari 27th, 2009

Har haft en lång o ganska jobbig helg följd av ett extra arbetspass på måndagen, så jag gick till sängs igår utan o sätta på datorn! Dessutom helt övertygad om att det nog är bäst o dra ner på bloggtiden o införa data-tid som nån slags belöning när jag uträttat nåt hemmavid….



Diskat – en timma vid datorn, städat – två timmar, tagit bort vinterståndare – en halv timme…. målat mitt badrumstak – fem timmar vid datorn!



Jag sitter här alldeles för mycket alltså.



O så har jag ju lovat Susie ett Smultronställe-inlägg med lite tips om hundvänliga matställen häromkring…… så då hade jag ju ett `legitimt´ skäl för o sätta på datorn idag….



O hittade en kommentar från HelenJ i mitt förra inlägg om att jag minsann fått en till…………. av Tesa ………. o kollade naturligtsvis…. o hittade ingen…. men Tesa har ju en blogg till…… som jag inte hunnit läsa på flera dagar!



Jojomänsan, i ett inlägg har hon gett mig o flera andra en award….. men vad ser jag, länkarna till de andra känns lite annorlunda…. så jag måste ju kolla…. jomenvisst, dom har också flera bloggar…..







Anette med bloggen Mitt hörn av världen har förärat mig en award…

Man tackar och bugar…och jag lovar att jag ska rapportera flitigt om vår flit här..så länge den nu varar..hehe





Så ska jag skicka vidare den i min tur då…inte så lätt att välja men dessa fem är några av mina favoritbloggar…



Christer för sina otroligt kreativa berättelser om sina eskapader..

Huset vid transjön



Lottelis för sitt kreativa språk som jag bara njuter av att läsa

Linnéagårdens trädgård



X-blog för ren kreativitet..helt enkelt!

Handarbete/Pyssel



För krativiteten i hennes trädgård med murar och lusthus/carport m.m….gillar!!

Nina Västerplana- trädgård under framväxt



Gittan som fixar o donar, bakar o gräver och tar vara på:

Livets glädjeämnen







Men snälla nån! Hur ska jag hinna! Jag vill ju hinna läsa alla! O allt vad dom skriver! O dessutom alla nya som kommer…. O skriva själv, långa genomtänkta inlägg fyllda med vackra bilder…. Detta kommer inte bli lätt!



Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



Tack snälla kullervilla….

söndag, januari 25th, 2009

Fick se i natt att jag fått denna fina Award av kullervilla …. vad glad jag blev….















Men jag var tvungen o sova….. o räkna fåglar vid frukosten… (ni glömmer väl inte det? Gå in hos kirsti o läs om detta…..) duscha… men nu har jag en liten stund innan jag ska iväg o jobba igen.



Så jag passar på o tacka men väntar med att skicka vidare tills på måndag kväll när jag har gått av jobbet o kan börja tänka igen….



Ser ni att det blev annan text? Awarden ändrade den när jag tryckte mig ner på sidan….. Ganska snygg, men lite tunn för mina svaga ögon….



Så det blev lite tydligare…. eller… Får kolla när det är på plats…



Ha en skön söndag o räkna fåglarna…..



Posted in Uncategorized
Edit
7 Comments »



4de albumet…. 4de bilden… näää

lördag, januari 24th, 2009

Eller jooo, beror helt på hur man funkar…..















Vara konserthus 20 februari 2007, en förväntansfull publik, en mörk scen med blått effektljus, o en massa instrument som väntar på ett gäng musiker, sångare, akrobater, dansare…..







Ale Möller Band



Vilken kväll, vilka artister, kommer de till er, missa inte det!















Sångaren, akrobaten, musikern från Senegal, underbar…..



O alla de andra i bandet, sångerskan från Grekland, trummisen från Chile, basisten var det från Ungern? fiolspelaren från Sverige o så Ale Möller då…..















Vilken lycka! O jag med ny kamera, ingen aning om inställningar, hejvilt testande…. väldigt många konstiga bilder från den kvällen….



Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



Aprikoser…. igen…..

fredag, januari 23rd, 2009

Hade ju lite för bråttom häromdagen med aprikossådden…. Men på Christers inrådan så får de tolv kärnorna ligga kvar i jorden i kylskåpet.



Men färska aprikoser är gott o när jag åkte förbi Lidl på väg till jobbet gick jag in o kollade… O det fanns fortfarande! Så det blev ytterligare tolv för 16.99…. vilket konstigt pris…. men det är väl deras strategi…. o lura ögat…. 16<17…. ja, ja…..



Så nu ska jag mumsa i mig de här under helgen.















O allt efter jag äter dom, så ska jag knäcka dom…. för jag märkte att det var mycket hårdare o knäcka dom som fått torka ett par dar!



Hade jag nu varit en så-människa så skulle jag tagit fröna från de tre tomaterna i burken bakom, o sått o vårdat ömt, byggt ett glasrum på min växtlustcarport, o odlat mina egna tomater i sommar…. synd att man inte är en så-människa!







På utsidan står min nya trädgårdstomte o huttrar med sin lilla griseknoe i band….. Snart dags o byta det röda bandet mot en kedja tror jag…..



















När jag var barn hade min mormor en julbonad med en tomte som hade en gris i rött band, så jag blev lite nostalgisk när jag var o la färg på mina keramik-pryttlar hos LindaLunda i december.



Hon hade både tomte o gris, dessutom köpta där sôstera mi bor, så jag knyckte hela paketet! Fast min tomte fick nöja sig med en kulting!







Ytterligare en pryl som står o väntar på vår o värme….















Taklöken verkar ha klarat sig än så länge…. o i höstas kom jag ihåg o ta in bloddracenan, så den ska få flytta ut när det blir frostfritt igen!



Jisses vad jag längtar…. till o kunna sitta i solen o läsa hela tidningen, inte bara förstasidan som häromdan…. till vårblommorna…. till alla nya rabatter jag ska gräva…. till alla vrår jag ska ordna till….. till mitt lilla glasrum på växtlustcarporten…… o woodlandet…..



Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Storfrämmande….

torsdag, januari 22nd, 2009

har jag haft idag…. Ja, vid fågelmatningen alltså…..En hackspett satte sig i äppleträdet….















Vilka otroligt vackra färger, klicka upp bilden, det är det värt…..



Vet inte vilken av spettarna det är, har fortfarande inte lyckats lokalisera fågelboken….











Men jag lyckades få en bra bild bakifrån, det lär vara på ryggen det är lättast o skilja dem åt.



Ska investera julklappspengarna jag fick av min bror i en ny fågelbok. Vi har fågelintresset gemensamt, så det kan ju vara lämpligt! Hade möjlighet o titta i Fågelguiden, den verkade vara bra! Hade med många arter o bra bilder…..



Men ekonomisk som jag är så tänker jag vänta tills bokrean o kolla om den finns med då…..







Ytterligare en filur dök upp, men den behöver jag ingen fågelbok för o känna igen…..















Näbben var nästan orange, lär vara ett säkert vårtecken. Det gäller o synas i konkurrensen!







Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Nu har jag `sått´…..

onsdag, januari 21st, 2009

fast jag egentligen inte sår….



Christer har ju bloggat om att han tänkte så aprikosträd, o när jag var inne på Lidl häromdagen hade de färska aprikoser…. så jag passade på o köpte en påse!



Sem har jag pressat honom på hur han gör o gjort som han sa…..











Tolv kärnor har jag knäckt med en nötknäppare o lagt ovanpå jord i en gammal kakburk……



Allt enligt Christers bilder på Odla.nu….















vattnat o plastat o ställt i kylskåpet…. En hel liten allé av aprikosträd….



Om de nu tar sig förstås! Men aprikoserna var goda o det skadar ju inte o pröva….



Tack Christer för odlingstipset!







Jaha! Då har jag haft för bråttom igen…. Skulle inte ligga ovanpå jord i burk i kylskåpet…. Utan mellan fuktigt hushållspapper i plastpåse i kylskåpet tills man ser en liten grodd….



O sen skulle de i jorden i var sin liten kruka….. Nä, det är bättre ni går in o kikar hos Christer istället, han har gjort ett inlägg idag om sina aprikoser!



Posted in Uncategorized
Edit
8 Comments »



Fick en julgrupp av min snälla granne…

tisdag, januari 20th, 2009

för att jag tar in posten åt honom när han reser bort.



Den rosa hyacinten blommade med flera stänglar men nu har den gjort sitt, i alla fall inomhus! Till våren ska den få bo i rabatten så får vi se om den återkommer…



Häromdagen köpte jag en kruka med pärlhyacinter, när jag kom hem med dem sattejag några lökar i stället för hyacinten…. o idag börjar de visa färg!















Ovanför hänger min enda orkidé som överlevde sommarens koncentration på trädgården! Nästa sommar ska den o eventuella nytillskott få hänga i äppelträdet, det är nog större chans de överlever då….



Syns färgen dåligt på pärlhyacinten? OK får väl gå lite närmre då….















Visst är de ljuvliga! O de brukar utan problem komma igen i rabatterna om man planterar ut dem till våren…. Jag gillar när blommor vill det…



Skönt att ha något fint o vila ögonen på… Det är min tur, eller snarare otur o vara hemma med huvudvärk, rinnande ögon o snuva… krax, krax….



Posted in Uncategorized
Edit
8 Comments »



Frukostgäster….

fredag, januari 16th, 2009

Har sällskap vid frukostbordet idag…. Ja, i alla fall strax utanför…..















O lite längre bort bland buskarna går det tre ungherrar o sprätter…..















Bäst de passar sig, igår såg jag fru duvhök sitta o kolla efter fasanstek….















Lite senare på dagen kom även gammeltuppen med tre fruar, kan ni hitta dem?



Det är inte lätt, den tredje såg jag först när jag såg bilden i datorn…















Igår hade jag en gäst vid fågeldroppen som jag inte sett förut…. nån som vet vem det är?















Undrar var jag lagt min fågelbok? Får nog försöka hitta en bra på bokrean. Några tips?



Tycker det är så stor skillnad på fåglarna irl o på bilderna i böckerna! Vilken är den ultimata fågelboken? Som både visar bra bilder o beskriver deras förekomst o boönskemål o matvanor! Gärna kombinerat med en cd med läten….. Finns det en cd-version med bilder?



Jag ska nog bli fågelskådare i mitt nästa liv….







Har försökt o markera hönsen på bilden















hönan mitt i bilden, längst bort var den jag inte såg förrän jag förstorade upp bilden i datorn!



Tur att tupparna syns bättre! O ändå verkar det som om det är hönorna som går åt till mat först. I alla fall om jag ska gå efter fjädrarna jag hittar….



Posted in Uncategorized
Edit
12 Comments »



Sol igen…

onsdag, januari 14th, 2009

till o med såpass varmt så det blev en snabbfika ute…















Tittade runt i rabatterna efter vårtecken, o bondpionen har skickat upp en trevare















Men vilket slarv, mitt i stora snödroppssamlingen står krukorna kvar… De hamnade här när jag klippte ner spirean i somras o det blev ett stort `hål´ i rabatten….. Bort med dom!















Hög tid, ser ut att vara mer än snödroppar som är på väg upp här…. hoppas de inte tagit alltför stor skada utan att de repar sig….















Hittar några vingpennor av vad jag tror är fasanhöna…. åtmindstone en av dem har alltså blivit middagsmat åt antingen höken eller räven! Får hoppas att det finns några hönor kvar, förstog på era kommentarer att kärlekskranka fasantuppar inte är så roliga…



Ärligt talat så tycker jag inte kärlekskranka hanar är så kul överhuvudtaget. Verkar bli ett fasligt ståhej oavsett ras….







Posted in Uncategorized
Edit
8 Comments »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar