söndag 26 september 2010

« Older Entriesen liten fredagsblomma…..


fredag, februari 27th, 2009

vill jag dela med mig av….. men attsingen vad svårt det är att fota blått!!!!!!!!!!















Här har varit soligt o vackert men fy sjutton så kallt det var när jag hämtade posten. Så jag har inte tvingat ut kroppen på fotosafari idag. Men en liten utsiktsbild vill jag ändå ge er på kvällskvisten…



















Trevlig helg till er alla, imorgon är det årsmöte i Jazzkatten.



Posted in Uncategorized
Edit
19 Comments »



Earth Hour 2009

onsdag, februari 25th, 2009





Känner ni till detta?



Stänger vi dessutom av alla TV-apparater, datorer o musikanläggningar så borde det väl ge ännu större effekt…..













Den 28 mars klockan 20.30-21.30 inträffar Earth Hour.







Målet är att en miljard människor över hela världen ska delta och släcka ljuset.







Vad är Earth Hour?



Earth Hour är en global manifestation för klimatet som på kort tid vuxit till ett väldsomfattande initiativ.



Den 29 mars 2008 släckte 50 miljoner människor sina lampor.







Världsnaturfonden WWF kommer att engagera sig starkt i Earth Hour 2009 och uppmana svenska folket att visa sitt kraftfulla stöd i frågan.











Kommer Du att deltaga i Earth Hour?







Jag ska i alla fall försöka komma ihåg o släcka ner, får väl passa på o lyssna på koltrasten i stället…..



Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Utmanad av Tesa….

fredag, februari 20th, 2009

Hittade en utmaning hos Tesa när jag gjorde en sista koll på min nya favoritsida…. Vänner. Ni vet, sidan där bloggarna som alla som listat sig som vänner hos en dyker upp så fort de läggs ut.



Den är väldigt praktisk….







Utmaningen består att man skall tala om



4 favoritprogram; Jisses, jag ser ju nästan inga…men OK…



1 Midsommer Murders… vacker engelsk landsbygd med mycket trädgård!



2 Nyhetsprogrammen.



3 Kommisarie Morse saknar jag mycket



4 Gröna Rum saknar jag ännu mer







4 saker jag gjorde igår; Jobbade, bloggade… eller nää, men läste bloggar i alla fall, åt räkor o drack ett glas vitt vin till, matade fasanerna. Fast nu har det ju blivit ett nytt dygn… o då har jag varit ledig igår, sett På spåret, bloggat o ätit resten av räkorna med ytterligare ett glas vitt vin….. o matat fasanerna!



Vilket enahanda liv jag för…. får nog ta tag i det snart!







4 saker jag ser fram emot



1 Våren o fika i solen



2 Jerry Williams på Rondo i mars



3 Att komma tillbaka till `min´ vårdtagare



4 Besöka sonen







4 favoritrestauranger



1 Kinnekullegården god mat, trevlig personal o vacker utsikt



2 Milano Lidköping för den trevliga o familjära stämningen



3 En pizzeria i Köping, bästa pizzan jag ätit….



4 Larssons Skafferi Lidköping, god mat o trevlig miljö o personal







4 saker på min önskelista



1 Få råd att göra klart mitt hus



2 Orka fortsätta med min trädgård



3 Att sonen ska få en egen bostad



4 En lagom varm vår, så den varar ett tag….







Sen ska man lägga ut en bild på den man fått utmaningen av, det blir inte lätt… får in o leta i gamla inlägg hos dig Tesa….















Ja, inte var det stor bit jag hittade på dig….. men vacker!







O sen är det min tur o få vara lite nyfiken på några….. o då ska jag välja några som inte Tesa redan plockat ut…..



Då blir det ljusnelotta som varit lite tyst ett tag o så skulle jag gärna vilja veta lite mer om Kryddan…. som väl är två?



O Mie vore också kul om du ville haka på…



va svårt detta var, bara en kvar….



Nämen alltså, tänkte att jag skulle kolla in senaste nykomlingen o hittade nån som antagligen var ute efter att få sälja sin bok….



Nej, det får bli CillaM som är fast förankrad med fingrarna i jorden.







Sen hoppas jag ju på att ni vill haka på o att ni utmanar fler som även jag är nyfiken på…..







Posted in Uncategorized
Edit
7 Comments »



Förenar blommig fredag o trädgårdsprojekt i vårlängtan….

fredag, februari 20th, 2009

Har lite före o undertiden bilder, hoppas kunna få ta lite efterbilder snart…… Min såpnejlikerabatt var inte så illa på våren!



















Nu är tulpanlökarna flyttade till den blivande shersmin o hostarabatten utefter gången fram mot huset…..















Hoppas de kommer att trivas o blomma lika vackert som på sin gamla plats! Men just nu verkar det ganska avlägset…..















Men om några månader kanske de blommar lika vackert igen…



















Posted in Uncategorized
Edit
8 Comments »



Blev påmind om att det snart är dags för tibasten att blomma….

fredag, februari 13th, 2009

Fick ett meddelande från Mie om tibasten o dess goda doft…. jag har ju faktiskt lite bilder från 2007 när jag, tack vare min kompis Monica, fick chansen att se ett helt fantastiskt bestånd med vildväxande tibast!















Det är inte en buske bara utan massor i varierande storlek….















Tyvärr hade jag inte hittat macroknappen ännu så närbilder var inte o tänka på….















Se o njut, doften får ni tänka er……















Bilderna är tagna åttonde april 2007















Så om knappt två månader……. vi får stå ut på nåt vis….. kan det va dags!







Hittade en bra länk där man kan läsa lite mer om denna tidigblommande buske….



Posted in Uncategorized
Edit
11 Comments »



Nääää…..

tisdag, februari 10th, 2009

Jag tyckte det blev för svart med murgrönemallen… så jag bytte igen….. O kommer kanske göra det igen….



Det ska funka i alla lägen, o detta är bara ett litet test.















Det gäller nog att skriva texten klart om man vill byta stil o fethet….















annars blir det lätt så här…….







Posted in Uncategorized
Edit
4 Comments »



Jaha….. då har Tesa lärt mig nåt nytt igen!

måndag, februari 9th, 2009

Jag har varit så avundsjuk på alla som haft en massa bloggar kopplade via sin vänner-lista…. o inte har jag förstått hur det funkade…. men när man inte vet ska man fråga, då får man svar!



Det var fel mall jag hade sa Tesa… så nu har jag bytt…. o kan läsa era bloggar så fort ni skriver dem…. eller i alla fall så fort jag kommer hem!



Så himla praktiskt! Sen får vi se om jag kan bättra mig när det gäller att lämna kommentarer också, är ofta inne o läser utan att lämna några spår….



Ha dé himla gôtt



Posted in Uncategorized
Edit
2 Comments »



Såtens naturreservat……

måndag, februari 9th, 2009

är `mitt´ strövområde….. Västerplana ligger i södra ändan o sen sträcker det sig genom Medelplana o Hjälmsäters skog där guckoskon växer i stora bestånd, o vidare upp mot Hellekis Säteri.



















Kommer inte riktigt ihåg om Munkängarna ingår i detta eller om det är ett eget skyddsområde. Vi har ganska många sådana på Kinnekulle.



Idag lyfte jag mig i håret o kom ut på en liten kort promenad i den allra sydligaste delen…..















Den består av allvar-mark där korna går på bete under sommaren…. det kommer en person från Länstyrelsen o mäter växtligheten med tumstock o så får bönderna släppa på eller ta korna till andra betesmarker allteftersom…..















På våren växer här blåsippor, gullvivor o jungfrulin, det är den bästa tiden o gå här… inga kor o någorlunda torrt, här kan vara ganska slaskigt periodvis. Men massor av sällsynta blommor!



Får återkomma med lite promenadbilder härifrån vid olika årstider….















Men jag är inte helt ensam i Västerplana, här finns ca 35 hus i själva byn o nästan lika många till lite mer i utkanten, de flesta åretruntbostäder men även en o annan sommarstuga….















Detta torpet ligger bakom vackra gamla stenmurar o ruiner efter uthusen som bara är så fina……. tyvärr är de flesta fyllda med bråte, men tänk vilka vackra uteplatser det kan bli….



















En av många förfallna jordkällare… Är det inte synd att ingen byggt en sån på min tomt?







Allt för denna gången, återvänderer när snön är borta igen o det börjar sticka upp lite ramslöksblad…. De brukar vara lika tidiga som snödropparna!







Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



Hoppar väl på månadens bild…..

söndag, februari 8th, 2009

även om jag inte länkar till vem det nu var….



Detta är min `bloggutsikt´, lagom långt o ta sig för o fota, bara o öppna fönstret!















Nysnö idag igen, när jag kom hem igår från biodlarföreningens grötfest i Husaby bygdegård så regnade det o var nästan barmark! Men då kan det väl bara bli bättre bilder eller…..



Posted in Uncategorized
Edit
4 Comments »



Blev utkastad när jag skulle posta ett inlägg inatt!

söndag, februari 8th, 2009

Gör ett nytt försök!



Var inne o läste hos Kullersten o blåbär att det nu är 6te i 6te som gäller….. Inte nationaldagen, utan fotomappen alltså!



Där ligger en bild från Jazzfestivalen i Alingsås 2007 med en duktig gitarrist……















Holger Gross spelar gitarr o banjo tillsammans med Jens Lindgren trombon, Göran Lind kontrabas och Klas Lindqvist klarinett o altsax under namnet The Classic Jazz Quartet.



Gillar ni klassisk jazz kom till Alingsås 24-26 april, lite svårt att få tag i hotellrum så här sent kanske, det mesta brukar vara uppbokat redan innan föregående års festival är slut…….



Men har ni chansen att höra någon av de här herrarna så gör det, de brukar alltid spela i bra konstellationer.



Klas Lindqvist är väl kanske flitigast i elden, hörs på Fasching o Stampen då o då….



Posted in Uncategorized
Edit
7 Comments »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar