söndag 26 september 2010

Trädgårdsbesök…


lördag, juli 26th, 2008

i Karin o Stellan Olssons sköna gröna lund vid Flians strand. Massor av vackra träd o buskar, hostor o dagliljor i otaliga variationer… O en varm dag som denna kunde man nog inte vara på någon bättre plats, skugga under träden, vatten som porlade o rann o Flian som säkert gjorde sitt till för o ge stämning. Ett litet paradis!



Att sen dessutom få träffa en massa trevliga bloggare med ett gemensamt brinnande intresse för trädgård var kul, blir ännu senare nätter eftersom jag blev nyfiken på att läsa ännu fler bloggar…



Men som vanligt kom jag ju himla sent o inte blev det bättre av att jag missade framfartsvägen o körde en ronda på några kilometer i skogen först!



Så det var pick-nickdags när jag kom o sen var det lottning om i vilken ordning vi fick välja av de medhavda växterna…. tur för mig att inte det inte var någon som brydde sig om att jag bara haft en stackars liten rosstackare med mig!



Kan jag nu bara klara dessa raringar tills jag fått ordning på var de ska stå,,, Krukat de som behövdes har jag i alla fall fått gjort, direkt när jag kom hem! Känner mig riktigt duktig!



Sen var jag på rundvandring på egen hand o tog mig ända upp på toppen av berget för o studera bäckbygget! Tänk att ha en stor å som man kan få låna bäckvattnet av….



grön av avund!



Posted in Uncategorized
Edit
2 Comments »



När solen gick ner…

fredag, juli 25th, 2008

igår kväll satt jag o läste en deckare bakom huset. Då fick jag se en underbar bild….







Ibland är det bra att inte vara för nitisk med ogräsrensandet!



Ha en bra natt



ninah



Posted in Uncategorized
Edit
3 Comments »



Ett litet test…

fredag, juli 25th, 2008

kan man få det bästa av två världar?



Posted in Uncategorized
Edit
3 Comments »



Stenkant o violflytt…

onsdag, juli 23rd, 2008

Känner mig duktig efter en slitsam dag på grusgången. Kände att jag behövde få känna att något blev färdigt….



För det mesta så börjar jag på nåt o så är det lite för mycket för att det ska bli klart o nästa dag är det nåt annat som behöver bli gjort o rätt som det är så har jag tio påbörjade projekt som ger mig dåligt samvete för att de aldrig blir klara!



O då är det fel för min trädgård ska ge energi inte ta, annars kan de´ kvetta!



Så jag bestämde mig för att göra klar stenkanten mellan grusgången o gräsmattan som inte är….



Marken runt huset består av slagg från oljeutvinningen från alun-skiffern som de höll på med under kriget o ovanpå det ett tunt lager matjord. Såfort man ska ner en bit så får man kratsa loss slaggbitar för det funkar inte o gräva varken med spade eller grep. Men Gardenas trepinns-krats funkar till det mesta, den o en gammal murslev är mina bästa redskap till allt trädgårdsjobb. O så min sekatör som gick sönder….



På grusgången växte luktvioler som jag ville ha som kantväxt i min dölja värmeväxlarn-rabatt.











Först blev jag alltså tvungen o flytta dem…



O slagg-bitarna kom väl till pass under värmeväxlarn där jag dyrt o heligt lovat rörmokarn o fylla på med sten…



Men nu är det KLART!











O som en liten bonus kommer här Tage Lundell i överskådlig, klickbar bild! Eller?







Posted in Uncategorized
Edit
4 Comments »



Varmt o gott…

tisdag, juli 22nd, 2008

har det varit idag! Har bara orkat rensa lite bland blomstren, knipsat av mattram o knölklockor som varit på väg att gå i frö, dragit bort en massa rosenvial ur New Dawn-rosorna… det blev en hel skottkärra full!



Annars har jag mest suttit i skuggan o läst, nu är det Minette Walthers o Kameleontens skugga. Verkar lovande. Tog lite bilder i morse o nu ska jag se om jag lyckas lägga in nån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar