söndag 26 september 2010

planteringspyssel o lite till…


torsdag, maj 15th, 2008

blev det gjort idag. Fick ner mina inköp från förra helgen i krukor o en o annan på lite mer permanenta platser. Har ju fortfarande inte kommit till drömläget då jag planerar o gräver först o köper sen…..



Magnolian fick största krukan o en påse Rododendronjord + den mest skyddade vrån. O då åkte jätteverbenasticklingarna ner i den krukan också. Får se om de trivs i den jorden, annars får de flytta…



Blåa smultronkrukan blev hem för den enda hjälmböna jag lyckats få att gro o en ranglig fjärilslavendel på extrapris från Lidens. Den slank med när jag köpte jorden. De ska få en rödbladig basilika som kompis när jag hittar en. I några av fickorna har murklocka o blodnäva övervintrat o de tomma ska få lila lobelia.



I några andra blå krukor blev det fuchsia sticklingar tillsammans med de penséer som var det enda som överlevde påskens snö o kyla, hade gjort dem så snygga med mörka vivor med en ljusgul kant, murgöna, tétatét o penséerna. Ja, ja….







Krusbladiga blåsugan hamnade fel tror jag, det får nog bli lite omplanteringar nästa gång jag är ledig. Det var nog inte bara den ser jag när jag kollar på etiketterna, det är nog dags för sängen, jobbardag imorgon o hela helgen! God natt!



Posted in Uncategorized
Edit
4 Comments »



fest i Bergfeldtska, Kungälv o trädgårdsmässa på Liseberg

söndag, maj 11th, 2008





I helgen var det dags igen, utflykt till syrran i Ytterby o därifrån till Bergfeldtska vid Västra gatan i Kungälv. En alldeles underbar liten park som är under restauration genom stadsträdgårdsmästaren om jag fattat rätt. Ett alldeles nyanlagt stenparti klänger utefter bergssidan, skuggträdgård är på gång o Kungälvs trädgårdsförening håller på o planerar för en kryddträdgård.



Där hölls trädgårdsfest i lördags med försäljning av växter, korgar, honung, fika lotter etc….



Dessutom underhöll elever från vislinjen på Kungälvs folkhögskola med ett jättevackert program. Missade ni detta kommer en ny chans fram mot hösten!







Hade tur o vann Sten o Katarina Dunérs vackra bok om Drömmens o som vanligt hittade jag lite smått o gott till trägårn. Storblommigt nattljus, iris, silverbräcka, vingbenved, o lila spikklubba som Lars-Olof Arvids från www.odla.nu sålde



I syrrans trädgård hittade jag fläder, digitalis, citronmeliss….







På söndag for vi in till Liseberg o trädgårdsmässan där.



Först gick vi en rekogniseringsrunda men när vi kom till Lisebergs eget stånd vågade vi inte vänta längre… jätteverbenasticklingar för 15 kr st! De har alltid tagit slut andra år men i år fick vi tag i de 5 sista!!!



O så blev det en magnolia, några fuchsior o två kassar med blandkompott á 20 kr. Många hyacinter, några penséer o en ensam påsklilja hann jag se.







Fikapaus på nygamla Taube Bar o café efter en evighet i kön….







Värö handel hade en krusig rödbladig revsuga, tovsippa, klockruta, iris o nåt mer som slank ner i kassarna innan vi gav oss….







Sen blev det en slapp stund i Ytterby innan jag gav mig i kast med pingsttrafiken o for till brorsan i Örslösa o hämtade plommonskott som han sparat åt mig. Mormors gamla gula plommon som bara är så goda… Hoppas de tar sig o jag lever när de ger frukt!



Så nu återstår bara att plantera då……



Enda gången man tycker att man köpt för mycket!















Posted in Uncategorized
Edit
1 Comment »



onsdag, maj 7th, 2008

Hjälp!!!



Nu har jag gjort det två gånger…. skrivit ett inlägg o sen försökt kolla nåt på nätet o så hittar jag inte tillbaks till inlägget igen!!!



Mycket frustrerande o det händer dessutom när man egentligen borde lagt sig o sova för flera timmar sen… o då kan man ju bara inte sätta sig o skriva om alltihop igen.



Idag har jag grävt upp lite blivande träd i en trädgård som håller på o växa igen för att i morgon plantera dem i mitt värsta blåshål. Om tio år kan jag kanske börja planera för ett vackert woodland nere på ´åkern´!



Bäst o knyta sig så jag orkar… ska bara kika runt lite först…



Posted in Uncategorized
Edit
5 Comments »



mörkerjobb…

fredag, maj 2nd, 2008

Hej igen!



Har varit runt o kikat i era album o läst många trevliga bloggar, fått massa idéer o inser att jag kan alldeles för lite om datorer o har alldeles för lite tid för att kunna skapa en bra blogg.



Men det är så himla kul så jag kommer att skriva när jag hinner o fylla på med bilder när jag fattar hur man gör.



Idag har jag varit o köpt ko på påse till vresroshäcken o U-jord som jag ska fylla på i clematis-cirklarna. Kom inte hem förrän efter 22 så jag smög runt i regn o mörker o placerade ut säckarna med hjälp av skottkärran.



Undrar just vad alla de som varit på Natt-vandringen uppe på Kinnekulle tänkte….



Dags för sängen, imorgon är det först jordpåfyllning sen några timmar på Granngården med Trädgårdsföreningen innan jag ska iväg o jobba.



God natt!



Posted in Uncategorized
Edit
6 Comments »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar